Μέχρι τούδε οι ολιγάρχες και οι πολύ πλούσιοι, ενώ είχαν άπειρους πόρους να διαθέσουν, δεν είχαν αποκτήσει κοινωνικό κεφάλαιο.
Από την αρχαιότητα, σίγουρα από τον Μεσαίωνα, οι χορηγοί και οι μαικήνες επιχειρούσαν να σπάσουν τον άγραφο κώδικα: δεν μπορείς να είσαι βουτηγμένος στην απληστία και να βρίσκεσαι στην Πύλη του (κοινωνικού) Παραδείσου…
Απλώς οι δουλειές γινόταν παρασκηνιακά. Πολλοί πολιτικοί και ορισμένα κόμματα είχαν (και έχουν) χορηγούς και συμπεριφέρονται απολύτως όπως επιθυμούν οι χρηματοδότες τους.
Και όλα αυτά πέρα από τον αυξημένα καθοριστικό ρόλο (και υπαγορευτικό λόγο) της άρχουσας αστικής-πλουτοκρατικής τάξης προς τις πολιτικές ελίτ.
Όμως, ο διεμβολισμός των κοινωνιών με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) προσέφερε την αναγκαία υποδόρια πλατφόρμα μετάγγισης προκειμένου οι προκλητικά πλούσιοι να περάσουν τα δικά τους μηνύματα στους πολίτες.
Στα αδιαμεσολάβητα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όλα μπορεί να γίνουν πιστευτά, αρκεί οι πρώτοι «2-3» να θεωρήσουν ότι αυτό που «αναρτήθηκε» είναι σωστό. Κυρίως, εάν το αναπαράγουν-αναμεταδώσουν…
Και οι «πρώτοι 2-3» είναι εύκολο να βρεθούν, αφενός γιατί αυτοί οι «2-3» βαριούνται ή αδυνατούν να σκεφτούν. Αυτομάτως τους «2-3» θα τους επακολουθήσουν μερικές δεκάδες. Πρόκειται για την πυραμίδα των social media που όσο πολλαπλασιάζονται οι ακόλουθοι, τόσο πιο εύκολα και γρήγορα ο πρώτος συγκεντρώνει το πολλαπλάσιο του ποσού που τοποθέτησε στην πυραμίδα. Προκείμενου να ανοίξει το «αλεξίπτωτο» και να πετάξει μακριά με ένα μεγάλο χρηματικό έπαθλο. Εγκαταλείπει τα χρεωμένα θύματα-ακολούθους του…
Όμως, δεν αρκεί η αβουλία ή η τεμπελιά των ακολούθων για να πολλαπλασιαστεί μια αντισυμβατική ιδέα, να γίνει συρμός μια αδόκιμη στάση, να κυριαρχήσει ένα άτομο, να φανεί σαν «λύση» μια αστήριχτη επιστημονικά πρόταση.
Ο αρχικός φορέας πρέπει να έχει και το αναγκαίο ταλέντο. Κυρίως να έχει οικονομικό βάθος.
Γιατί μόνο στους pop καλλιτέχνες και τους «αυτοδημιούργητους» ολιγάρχες επιτρέπουν οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης την διατύπωση οποιασδήποτε παλαβομάρας χωρίς φίλτρα. Και από αυτούς, μόνο τους αυτοδημιούργητους οικονομικά είναι έτοιμοι να ακολουθήσουν οι άβουλοι και τεμπέληδες της εύκολης και αβασάνιστης λύσης.
Αυτή η πρώτη μαγιά άμορφων ζυμομυκήτων που θα φουσκώσει το προζύμι του λαϊκισμού…
Χωρίς παραβάν…
Το πρώτο βήμα για την διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος έγινε. Πολλοί «συνυπεύθυνοι» κομματικοί σχηματισμοί θα προσαρμοστούν στο «πόπολο»…
Και εάν όχι, υπάρχει και η ευθεία παρέμβαση στις κάλπες.
Και εάν η κάλπη είναι… δύστροπη; Καθιστούμε το παραβάν λιγότερο αδιαφανές..
Η επιστολική ψήφος επιτρέπει τους διαθέτοντες πόρους να προσεγγίσουν τον ευάλωτο γείτονα, τον αδιάφορο εργαζόμενο, τον «όλοι το ίδιο είναι» απογοητευμένο άνεργο, τον παραιτημένο ηλικιωμένο και, με οικονομικά δώρα, να δελεάσουν όλους αυτούς. Καθώς και πολλούς άλλους πρόθυμους να κλείσουν «μπροστά στα μάτια τους» τον εκλογικό φάκελο.
Στις προσεχείς Ευρω-κάλπες, φάκελος με εκλογικό υλικό θα πάει σε όσους δηλώσουν πρόθεση ψήφισης με επιστολή. Μετά αυτή η πρακτική θα επιχειρηθεί να επεκταθεί στις Εθνικές εκλογές και για το σύνολο των πολιτών (και όχι μόνων όσων έχουν προβλήματα υγείας…)
Στο τέλος, εν είδει δικαιώματος, θα αποστέλλεται εκλογικό υλικό (φάκελος και ψηφοδέλτια) χωρίς διάκριση σε όλους τους πολίτες. (Κάτι που έκαναν για πρώτη φορά στις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ το 2019 ορισμένοι δημοκρατικοί κυβερνήτες. Τακτική που θεωρείται ότι ευνόησε τότε τον Μπάντεν).
Οι πολίτες, τελικά, θα διπλώνουν και θα ταχυδρομούν την επιστολική ψήφο ενώπιον «εκπροσώπου» κόμματος, ανθρώπων του υποψηφίου, απεσταλμένων του ολιγάρχη κ.α. και όχι πάντως ενώπιον δικαστικού αντιπροσώπου ή, στην ασφάλεια και εφορευτικής επιτροπής.
Παρατηρώντας το πολιτικό σκηνικό, μόνο η συντηρητική παράταξη (η ΝΔ και τα δεξιά αυτής σχήματα με απολήξεις σε εξωπολιτικούς θεσμούς), έχουν τον κομματικό μηχανισμό να παρέμβουν στο σώμα των ψηφοφόρων… Σαφώς πελατειακά. Οπωσδήποτε με εξαγορά. Φοβάμαι εκβιαστικά.
Τα χωρίς φίλτρα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η χωρίς αιτιολογία, υγειονομική ή, έστω εργασιακή, επιστολική ψήφος είναι η χίμαιρα του Δημοκρατικού-αντιπροσωπευτικού Πολιτεύματος…
Υ.Γ. Προς το παρόν, λόγω της άθλιας χρήσης των προσωπικών δεδομένων (mail) από το υπουργείο Εσωτερικών και τη ΝΔ, η επέκταση της επιστολικής ψήφου φαίνεται να «παγώνει».
Οπωσδήποτε παραμένουν τόσο το ποινικό ζήτημα το αναγκαίου κολασμού της χρήσης των προσωπικών δεδομένων όσο και η αφιλτράριστη δράση των ολιγαρχών, οι οποίοι εξαγοράζουν κοινωνική αποδοχή…