Όσοι συνταξιοδοτήθηκαν προ του 2016 θεωρούνται «προνομιούχοι». Παρά τις ονομαστικές περικοπές την 6ετία 2010-15.
Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει και η περίφημη «προσωπική διαφορά» που έχει στερήσει για δύο χρόνια (2023-24) τις αυξήσεις στις συγκεκριμένες αποδοχές. Και μέχρι να επαλειφθεί το εν λόγω ποσό ο συγκεκριμένου συνταξιούχοι δεν θα λάβουν αύξηση…
Οι παλαιές συντάξεις, πέραν της αρχικής έκδοσης (με την κατάθεση της αίτησης συνταξιοδότησης), υπολογιστήκαν εκ νέου τόσο με το νόμο Κατρούγκαλου (3487/16, όσο και με το νόμο Βρούτση (4670/20). Και προέκυψε ότι λαμβάνουν υψηλότερες αποδοχές εν σχέσει με τους ασφαλισμένους, με παρόμοιο ασφαλιστικό προφίλ, που κατέθεσαν αίτηση συνταξιοδότησης από 13/5/2016.
Γιατί, όντως οι δύο νόμοι του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ δίνουν πολύ μικρές συντάξεις (ανταπόδοση έως 50%, από 80% συν τα Δώρα παλαιότερα…)
Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις, πρόκειται για «εικονική πραγματικότητα» καθώς πολλοί συνταξιούχοι λαμβάνουν, συγκριτικά, μικρότερες αποδοχές καθώς δεν ελήφθησαν υπόψη στον επανακαθορισμό του 2019 και 2020 τα ακόλουθα στοιχεία:
1.Με 35ετία στο παλαιό καθεστώς, ακόμη και με 32 έτη, το σύστημα χορηγούσε πλήρη σύνταξη. Έτσι πολλοί ασφαλισμένοι συνταξιοδοτούνται πριν συμπληρώσουν 40ετία (όπως ισχύει με το νόμο 4387/16). Και ο εν λόγω νόμος και ιδίως ο επόμενος νόμος 4670/20 δίνει μεγαλύτερες αποδοχές για πάνω από 34 έτη ασφάλισης (+2,55% για κάθε έτος στην ασφάλιση).
2.Πολλοί ασφαλισμένοι οδηγήθηκαν στην «έξοδο» μόλις στο 58ο έτος καθώς προβλεπόταν υποχρεωτική συνταξιοδότηση με 35ετία στο 58ο έτος (π.χ. Συλλογική Σύμβαση Τραπεζών). Κατά συνέπεια, ακόμη και όποιος ήθελε να παραμείνει στην εργασία, του είχε αφαιρεθεί το συνταγματικό του δικαίωμα να συνεχίσει την απασχόληση μέχρι το 65ο έτος (τότε) της ηλικίας (τώρα στο 67ο έτος).
3.Ο συντάξιμος μισθός, επί του οποίου εφαρμόζεσαι το ποσοστό αναπλήρωσης της ανταποδοτικής σύνταξης, προέκυπτε –σε πολλές περιπτώσεως- κατά τα τελευταία 5 έτη του εργασιακού βίου (σ.σ. από τα καλύτερα 5 έτη στο πρώην ΙΚΑ). Άρα, όσοι βγήκαν στη σύνταξη την περίοδο 2011-2015 είχαν ονομαστική μείωση αποδοχών ως εργαζόμενοι-μισθωτοί όλο αυτό το κρίσιμο διάστημα. Ενώ τώρα αναζητείται ο μέσος όρος αποδοχών από το 2002 μέχρι τον μήνα κατάθεσης της αίτησης…
4.Στις περιπτώσεις συμπλήρωσης 35ετίας σε ένα Ειδικό Ταμείο (π.χ. ΤΑΠ/ΟΤΕ), ένας ασφαλισμένος δεν ανέτρεχε να αναζητήσει και καταθέσει τυχόν χρόνο που είχε προηγουμένως στον ιδιωτικό τομέα (π.χ. διαδοχική ασφάλιση με ΙΚΑ ή ΤΕΒΕ). Και αυτό γιατί με την 35ετία εξαντλούσε την ανώτερη σύνταξη από το τελευταίο ταμείο. Πλέον, για να ανέλθει το ποσοστό αναπλήρωσης της ανταποδοτικής σύνταξης στο 50% του μέσου μισθού, απαιτούνται 40 έτη ασφάλισης. Ωστόσο, δεν τους δίνεται τώρα η δυνατότητα να καταθέσουν-συμπληρώσουν τον χρόνο ασφάλισης που είχαν στο αρχικό ταμείο και δεν προσκόμισαν κατά την απονομή της σύνταξης.
5.Στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης δεν προσκομιζόταν ο χρόνος ασφάλισης (π.χ. 5-6 ετών) στο δεύτερο ταμείο καθώς η παράλληλη ασφάλιση απέδιδε μόνο με την συμπλήρωση 16 ετών, οπότε δινόταν δεύτερη μισή σύνταξη, ή 20 ετών ασφάλισης, οπότε δινόταν δεύτερη πλήρη σύνταξη. Ωστόσο, με τον νόμο 4387/16 τα επιπλέον ασφάλιστρα της παράλληλης ασφάλισης βελτιώνουν τον συντάξιμο μισθό και, εν τέλει, το τελικό ποσό της σύνταξης…
Σημείωση: Σε κάθε περίπτωση οι παλαιοί ασφαλισμένοι που πλήρωναν υψηλότερες εισφορές (π.χ. 33% σε ορισμένες τράπεζες, τον ΟΤΕ κ.α.), υπολογιστήκαν αυτές (0,075% για κάθε επιπλέον μονάδα…) και έτσι βελτίωσαν τις αποδοχές με τον επανακαθορισμό. Αν και τα επιπλέον ασφάλιστρα είχαν προβλεφθεί τότε λόγω ευνοϊκότερων ηλικιακών ορίων συνταξιοδότησης…